Slik hjelper moderne industrimaskiner norske virksomheter

Tung industri og serieproduksjon er kanskje ikke noe man forbinder med Norge, men det er greit å huske på at vi har mange store industrikonsern som produserer verdensledende produkter og systemer i landet vårt. Det er flere faktorer som bidrar til at norsk industri fortsatt kan være konkurransedyktig – moderne industrimaskiner er en årsak.

Automatisering skaper konkurransefortrinn

Mennesker er flinke til mange ting, men å gjøre den samme operasjonen gang etter gang etter gang er ikke noe vi er spesielt gode til. Underveis vil det ofte oppstå små avvik, og over tid kan gjentakende arbeid også føre til både arbeidsskader og manglende motivasjon.

Da er det greit at det finnes industrimaskiner som kan gjøre den samme komplekse oppgaven mange tusen ganger uten å bli lei, en leverandør som Masentia Norge tilbyr et bredt utvalg maskiner tiltenkt mange ulike oppgaver. Automatiseringen gjør ikke bare arbeidsdagen enklere, tryggere og mer utfordrende for mennesker, den reduserer også kostnadene.

Mer skreddersøm med digital masseproduksjon

Moderne forbrukere forventer skreddersøm og stort utvalg, noe som kan være utfordrende for mange produsenter. Det kan være kostbart å holde styr på en rekke ulike versjoner og modeller, samtidig som det kan være både tidkrevende og vanskelig å stille om produksjonsutstyr til ulike oppgaver.

I en verden preget av CAD og CAM åpnes det helt nye muligheter for å produsere enkeltprodukter eller begrensede serier uten at det forstyrrer produksjonen i stort. Med en integrert produksjonsprosess er hele prosessen fra design til ferdig komponent digital, noe som betyr at man kan endre oppgavene til en industrimaskin med bare et tastetrykk.

Kombinasjonen av økt automatisering og mer skreddersøm i masseproduksjonen bidrar til at norske virksomheter er konkurransedyktige i det globale markedet. I tillegg er det mange kunder som har fått opp øynene for at kompleks global logistikk kan være sårbar, noe som er et ytterligere godt argument for å velge en produsent med en lokal tilstedeværelse.