Den enkle guiden til markedsføring for små og mellomstore bedrifter

Små og mellomstore bedrifter har verken egne markedsavdelinger eller uendelige budsjetter til markedsføring. Det kan dessuten være utfordrende å få tid til markedsføring og markedskommunikasjon i en travel hverdag. Da er det helt avgjørende at man gjør jobben så enkel og kostnadseffektiv som mulig.

Det enkle er ofte det beste

Til å begynne med er det greit å få på plass et absolutt minimum av markedsføring, slik at du har et utgangspunkt å bygge videre på.

  • I digitale kanaler kan det handle om å være til stede med en hjemmeside og profiler på sosiale medier og ulike katalogtjenester. Svært enkel søkeordannonsering kan være neste trinn.

  • I den fysiske verden er profilering av for eksempel butikklokaler eller biler svært viktig. Med noen enkle plakatrammer eller skilt på fasaden er du godt på vei, foliering av biler trenger ikke å koste en formue.

Bransje og type virksomhet har åpenbart svært mye å si for hvordan man kommuniserer i både den digitale og fysiske verden, men i 2023 må man være på nett for å «eksistere» i det hele tatt.

Pass på budsjettet og effekten av markedsføringen

Det er svært enkelt å følge med på hvor mye man har brukt på for eksempel foliering av biler eller montering av noen plakatrammer, det dreier seg tross alt om engangskostnader. Samtidig er det viktig å beholde oversikten når det gjelder pengebruk både i digitale kanaler og til for eksempel trykk av brosjyrer eller flyers.

Det er i tillegg viktig å prøve å danne seg et omtrentlig bilde av hvilken effekt ulike markedsføringstiltak egentlig fører til. I digitale kanaler kan man følge med på både antall visninger og trafikk til nettsider og kontaktskjemaer. I fysiske kanaler kan det være noe mer utfordrende å måle effekten av konkrete tiltak, og i mange tilfeller kan det være helt greit å stole på «magefølelsen» – istedenfor å gjøre ting komplisert.